Wednesday, October 26, 2011

kunci kereta patah


21 October 2011

10.00pg- pegi klas management of halal food. blom smpat masuk klas,jmpe classmate kt luar kate klas cncel. agk bengang disitu sbb pg tu rushing. haaaiiihhh. farah,noni ajk mkn bakti permai.lepaking bkti permai smpai pkul 1130 and aku xmkn pon sbb gigi bgsu bru nk naik. so sgt sakit ye. untung2 tak demam je. 

12.30tghari-pegi amek kete sewa sbb kami nk ke seberang penang untuk assgment proses penyembelihan ayam scara halal. tgk2 kete sewa,iswara auto cermin sblh penumpang kan pecah dek org. dugaan 1! haaaiiih. penyewa offer saga manual. saga yg lama ok! terima tnpa berfikir. kereta tu sgt classic tp redah je la. 1st time cek drive kat penang! thnx non bg kekuatan. hahaha

1.15ptg- amek farah n madaha. menuju ke stesen minyak. isi minyak smpai rm50. pegi sgnibong beli tiket tuk blk time cuti deepavali. menuju tesco sbb farah nk byr bil broadband die. lunch dgn mada kat situ. bincang2 untuk plg kete sewa balik sbb kete tu agk nzak tuk bwk jauh n lampu break xberfungsi. dugaan 2! adoyaaaaii. teramat rse serba slh! 

2.45- berjaya pulang kereta sewa. kna cj rm10 n duit minyak dpt blk rm30 je. elok la dr tade lgsg. kol org lain tuk sewa kete lain. dpt kancil kaler itam,manual rm60. solat2,kemas beg and tukar baju.

3.30ptg- dpt kereta,isi minyak. bertolak ke seberang. jln jam plak dh kat jmbtn. kitorg dh lmbt. jnj dgn pengurus tmpt lps solat jumaat. adoyaaaaiii. aku rse xsedap ati. bgtaw farah,tp ignore je sbb salunye xde pape pon. ujan sket otw. sesat jln. dugaan 3!  akula yg pndai2 bg arah. haaaaiiihhh. kol laila,person who suggested the place. 

5.45-alhamdulillah,finally safely arrived! meet manager of the place-processing halal chicken- small interview,questionare. asked for asar prayer. 

6.40- dibawa ke rumah tamu. agak kurang selesa dgn persekitaran. solat asar. tggu maghrib. di ajak berjemaah dan diberi peluang saf hadapan! ade sedikit culture shock! takutttttttt.

8.00- dijemput oleh seorang wanita untuk menjamu selera. sementara menunggu makanan dan menjamu selera wanita itu bercerita ttg kehidupan masyrakat di situ. sori la klu korg tertanya2. siyesly,bnda ni agk private untuk didedahkan. just aku boleh bgtaw,aku sgt xsuka,xselesa dgn cara kehidupan n pegangan diorg. dugaan 4! ouhhh. rase nk lari je dr situ on the spot. dah la mada,non n farah xabes2 mengusik aku!

9.15- kitorg decide nak keluar dr kwsn tu kejap. ade alsan lgpon. konon2 nk g photostat soalan interview. amek brg2 dr rumah tamu. aku g bonet kereta tuk bkak bonet and masukkan kunci. suddenly,kunci kereta tu patah!!!! dugaan 5! oh no! crap! trus telefon pemilik kereta and cara org tu ckp xmenyenangkan hati lgsg. dgn keadaan yg sgt tegang aku menangis dlm keadaan bengang,kecewa dgn diri sndiri sbb aku yg buat weh!!!!!!!!!! hanya Allah mengetahui ape yg aku rse. kol ibu,tp xdpt selesaikan ape2. kwn2 settle kan sbb emosi aku still bekecamuk! mintak tlg pengurus,kol mekanik and watsoeva! finally decide tggu meknik! masuk rumah tamu tuk solat isyak. then,mada n non ikut 'wanita' tu untuk pegi photostat. aku n farah tggu mekanik smpai.

10.30- mekanik sampai. diorg bkk pintu kereta mcm org nk curik kereta mcm dlm tv tu. diajar mcm mana nk start enjin dgn kunci yg patah tu. alhamdulillah! boleh balik! masuk pejabat untuk teruskan kerja kitorg. temubual dgn pekerja. sgt penat n mengantuk...... woooaaaaaahhhh. zzzzzzzzzzzz

12.00tghmlm- dibenarkan masuk kilang proses ayam sbb kilang strt proses pkul 12 sbb pg2  dh kna anta kat customer. itulah rutin kilang tu. pekerja2 memberi kerjasama yg baik! thank you. seyesly tmpt tu ofcos la xbersih an. dorg proses 1500 ekor aym 1 mlm. giler ann. bau ayam sgt busuk! tp still dpt teruskan demi assgment! 

12.40- dh abes tgk proses sembelih,buang bulu,perut,potong2 and cara dorg simpan ayam. decide tuk blk. tgkp2 gmbr. terima kasih daun keladi! 

1.10- bertolak blk usm. 

1.40-almost sampai usm but decide nk tgk penang wktu mlm. 

4.00-safely arrived usm. penat gilak! ngntuk. tido dgn lenanye. 


byk bnda yg aku belajar hari tu. and ini btol2 pengalaman sbg seorang pelajar u. pengalaman yg aku dpt demi nk siapkan assgment. aku dh tau sbb aku xsedap hati sblm perjalanan. rupa2nya byk bnda nk jd hari tu. terima kasih dekat kwn2 yg beri support yg +ve wktu aku sgt down,menangis segala bagai. terima kasih jugak dekat bday gurl cos asking! wpun just tny,it show ur care. appreciate it. hari yg pack. xsmpat nk wish my beloved sista. trok an! 
aku tak sangka aku akn berjumpa dgn golongan2 yg aku xske cara life diorg. tp aku sedar byk hikmah n pelajaran yg kitorg belajar.

kita hanya mmpu merancang,Allah yg menentukan dan ALLAH jua perancang yg terbaik!









No comments: